Tarikh : 4.3.2012 Masa : 9.45 – 10.15
Kelas : 5 Impian Bil Pelajar : 30 orang
M/ Pel : Bahasa Melayu
Tajuk: PKJR - Prihatin Terhadap Persekitaran
Kemahiran:
Fokus Utama;
8.1 : Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
Fokus Sampingan;
8.1 Aras 3 (i) Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung yang tepat.
Menganalisis bahan grafik berdasarkan sesuatu perkara.
Membentang hasil analisis secara tepat.
Pengetahuan Sedia Ada: Murid telah biasa mengisi tempat kosong dalam ayat dan membina ayat mudah.
Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pelajaran, murid dapat;
1 Menyenaraikan perkataan aktiviti tertentu dalam bahan grafik.
2 Mengemukakan ayat secara lisan.
3 Boleh membina ayat daripada bahan grafik ( ayat yang gramatif)
Isi Pelajaran:
1 Pengenalan kepada tajuk pelajaran.
2 Mengemukakan pandangan/idea.
3 Berbincang mengenai aktiviti berpandukan bahan grafik.
4 Bersoal jawab dan menulis ayat majmuk.
5 Membuat rumusan.
Sistem Bahasa:
Morfologi – Kata Nama Am, Kata Nama Khas, Kata Ganti Nama, Kata Hubung
Sintaksis – Ayat Tunggal, Ayat Majmuk, Ayat Penyata
Kosa Kata:
1 Alat kawalan jauh
2 Kereta mainan
3 Merempuh
4 Gagal
Pengisian Kurikulum:
Ilmu – Pendidikan Islam, Pendidikan Moral
Nilai-nilai murni:
1. Hormat-menghormati
2 Bekerjasama
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT)
1. Kontekstual
2. Kemahiran Berfikir :
a. Menjana idea
b. Merumus
c. Menginterpretasi
3. Tahap Kecerdasan Pelbagai (TKP)
a. Verbal – linguistik
b. Interpersonal
c. Visual ruang
Rancangan Pelajaran Harian
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
| |
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
| |||
Set Induksi
(3minit)
|
Pengenalan kepada tajuk pelajaran.
Contoh soalan:
1. Mengapa kemalangan sering berlaku?
2. Berikan pendapat cara selamat untuk melintas jalan raya.
|
1.Minta murid beri respon.
2. Guru arah murid tampal bahan grafik di dalam buku log
|
Murid melihat gambar yang ditunjukkan.
Murid memberi respon
|
BBM:
Bahan grafik.
Buku Log
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Mengemukakan pandangan / pendapat/ sumbang-saran / idea.
Perbincangan -Mencatat perkataan (aktiviti) berpandukan gambar
1. bermain
2. memandu
3. mengejar
4. memerhati
5. merempuh
|
Guru memberi penerangan.
Guru kaitkan dengan Bahagian A dalam B.Melayu.
Guru menyenaraikan hasil perbincangan
di papan hitam
|
Murid mencatat perkataan di dalam buku latihan
( di bawah bahan grafik yang ditampal)
|
BBM:
Bahan grafik
Buku log
KBT:
Kemahiran Berfikir; Lisan
Menjana idea,
Mengingat kembali
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Membina ayat gramatif berpandukan gambar
(Bahasa Melayu Kertas 2 – Bahagian A)
|
Guru membantu / menunjuk ajar murid.
|
1.Murid merujuk bahan grafik untuk dapatkan maklumat.
2. Murid membina ayat yang gramatif berdasarkan perkataan yang diberi.
|
BBM:
Gambar
Buku Latihan
KBT:
Kemahiran
Menulis,
Menjana idea,
Mencirikan Cara Belajar
Nilai-nilai Murni:
Tekun, kerjasama,
Mematuhi peraturan
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Membentang hasil analisis secara tepat
|
Guru memilih beberapa orang murid untuk membentang hasil kerja mereka kepada kelas.
|
Murid membaca hasil kerja mereka.
2.Murid lain diberi peluang untuk respon.
|
BBM:
Bahan grafik
KBT:
Kemahiran membaca;
Menjana Idea
Nilai-nilai murni:
Bersungguh-sungguh, rela hati, rajin
|
Penutup
(3 minit)
|
Rumusan
|
Guru minta murid baiki ayat.
|
Murid memberi respon
|
gambar
|
No comments:
Post a Comment