Suatu Perkongsian

Suatu Perkongsian

Taklimat / Bengkel B.Melayu 2 Bahagian C


Bahagian C (Membuat Ulasan) – 20 Markah

KAEDAH MEMBUAT  ULASAN
1.      Membaca dan memahami arahan.
2.      Mengenal pasti kata kunci soalan sama ada :-
NILAI, NILAI MURNI, AMALAN BAIK, PENGAJARAN, FAEDAH dan lain-lain.
3.      Membaca ayat demi ayat untuk mencari isi yang berkaitan dan GARIS ISI YANG DITEMUI.
4.      Tukar idea-idea yang ditemui dengan nilai yang murni.
5.      Nyatakan lima(5) idea sahaja.
6.      Mesti menghuraikan idea berdasarkan cerita dalam petikan.
7.      Nilai negatif dalam petikan boleh dipositifkan. Contoh teks: Abu tidak suka bersenam. (menjaga kesihatan)
8.      Contoh pendahuluan:
Berdasarkan petikan, pengajaran yang diperoleh ialah …………………………..
Antara nilai yang terdapat dalam teks antaranya ialah …………………………..
Sebagai seorang murid, kita mestilah ………………………………………........
9.      Gunakan kata bantu ulasan untuk membina ayat ulasan:
mesti, mestilah, harus, patut, perlu, hendaklah, sewajarnya dan lain-lain.
10  Mengetahui nilai-nilai murni seperti:-
            adil                             amanah                        baik hati                       bantu-membantu
            belas kasihan              berani                          bertanggungjawab         berdisiplin
            mematuhi peraturan     berdikari                      berhati-hati                   bermaaf-maafan
            bersabar                     bertindak pantas          berterima kasih              berusaha
            cekal                          gigih                             gotong-royong              hormati ibu bapa
            hormati guru               ikhlas                           jimat                             kasih sayang
            kejujuran                    kebersihan                   kerajinan                       kerjasama
            kesopanan                  kesyukuran                  memberi salam              menepati masa
            mengenang budi         menghargai masa          mengakui kesalahan       menjawab salam         
            merendah diri             murah hati                    perpaduan                     persaudaraan
            prihatin                       rajin                             ramah mesra                 rasional           
            redha                         sayang                         simpati                          sedia memaafkan
            sopan                         semangat kejiranan      semangat kesukanan      patriotik          
            mentaati ibu bapa        tabah                           tekun                            teliti
            toleransi                      tolong-menolong          menjaga alam sekitar    empati

11. Bilangan perkataan antara 60 – 65 patah
12. Contoh Latihan Bahagian C :-
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah:
         
Sahabatku Fadhil,    
            
Tujuan saya menulis warkah ini adalah untuk menceritakan pengalaman saya semasa menyertai lawatan ke Pulau Langkawi anjuran kelab bahasa Melayu sekolah saya.

Kami memperoleh ilmu pengetahuan yang banyak. Setiap detik yang dilalui, kami manfaatkan dengan mengunjungi pelbagai tempat bersejarah seperti Beras Terbakar, Makam Mahsuri dan Pantai Pasir Hitam. Ketika menaiki Kereta Kabel Langkawi menuju ke puncak Gunung Machincang, kami kagum akan keindahan alam semula jadi. Cuacanya sejuk manakala udaranya segar dan nyaman.

Semasa di Pantai Cenang, kami meminta kebenaran untuk mandi tetapi guru pengiring melarang kami kerana ombak besar. Kami akur akan nasihat guru tersebut. Lawatan seterusnya ke ‘Underwater World’, iaitu tempat pelbagai jenis hidupan air dipamerkan. Kami berbaris sebelum masuk untuk mengelakkan kesesakan.

Sebelum pulang kami singgah di Pekan Kuah untuk membeli-belah. Saya hanya membeli barang-barang yang perlu sahaja kerana itulah yang dipesan oleh ibu. Saya juga membeli cenderamata untuk kawan-kawan dan keluarga.                   
13. Menyenaraikan semua idea yang diperoleh.

Nilai Dalam Teks
Nilai Yang Ditukar (tersirat)
menceritakan pengalaman
berkongsi pengalaman
setiap detik ……. kami manfaat
menghargai masa
mengunjungi tempat bersejarah
patriotisme
kagum akan keindahan alam
menghargai alam / bersyukur
meminta kebenaran
menghormati guru
akur akan nasihat guru
mematuhi arahan
berbaris / beratur
berdisiplin
membeli ……. yang perlu sahaja
bijak berbelanja / berjimat
dipesan oleh ibu
patuh / taat
membeli cenderamata
mengingati kawan / prihatin
                                                                                                                                                      
14. Memilih lima idea yang dikehendaki dan membina ayat.
·         menghargai masa
·         menghormati guru
·         berdisiplin
·         berjimat
·         prihatin

15. Kembangkan idea dengan menggunakan ‘petak lajur 5’.

Objek
Kata bantu
Nilai
Kata Hubung
Huraian
Kita
patut
menghargai masa
dengan
melawat tempat bersejarah
Kita
mesti
menghormati guru
dan
mendengar nasihat
Kita
hendaklah
berdisiplin
dengan
beratur
Kita
perlu
berjimat
dengan
membeli barang yang penting
Kita
sepatutnya
prihatin
dengan
membeli cenderamata

16. Membina ayat ulasan

                Nilai yang diperoleh ialah kita patut menghargai masa dengan melakukan aktiviti berfaedah seperti melawat dalam negara. Selain itu, kita mesti menghormati guru dengan mendengar nasihat mereka agar sentiasa selamat. Seterusnya, kita hendaklah sentiasa berdisiplin dengan beratur sebelum memasuki sesuatu tempat untuk mengelakkan kemalangan. Kita juga perlu berjimat cermat dengan hanya membeli barangan yang penting sahaja.. Akhir sekali, kita sepatutnya prihatin terhadap keluarga dan kawan-kawan dengan membeli cenderamata kepada mereka sebagai tanda ingatan.



No comments:

Post a Comment